Chytrá auta – Nejde jen o elektromobil nacpaný technologiemi

Sponzorované odkazy

Chytrá auta – Nejde jen o elektromobil nacpaný technologiemi

IoT – Internet of Things, v překladu internet věcí je v současnosti široce skloňovaným tématem. Chytré telefony, chytré hodinky, chytré lednice, ale třeba také chytré automobily. Jaké je aktuální dění v tak zvané oblasti „smart cars“? To bude tématem následujícího článku. A jen u Tesly nezůstaneme.

Co je to chytrý automobil?

Na úvod je vhodné vymezit, co si vlastně pod pojmem chytrý automobil představit. Výklady se různí a velmi záleží, v jakém kontextu je tento termín použit. Společným jmenovatelem je ovšem přítomnost sofistikovaných elektronických systémů.

Zpravidla je pojem chytrý automobil spojován s pomocníky, kteří řidiči usnadňují vlastní ovládání vozu. Může jít o asistenty pro udržení vozu v pruhu, adaptivní tempomat, nebo systémy pro hlídání mrtvého úhlu. Jistým vrcholem jsou plně autonomní vozy, které ke svému fungování nepotřebují řidičovy asistence. Na rozdíl od chytrých telefonů a hodinek tedy chytré auto nedefinuje přítomnost internetové konektivity a multimediální aplikací pro pobavení pasažérů za jízdy.

Inteligentní automobily

Sen o zcela autonomním voze je v hlavách inženýrů již dlouhou řadu let. Prospekty a vize budoucnosti se objevovaly například v 50. letech dvacátého století v USA, tedy v takzvaných atomových letech. Pravdou je, že reálná uchopitelnost této problematiky byla po dlouhá léta nemožná. Až nyní, díky rozvoji umělé inteligence a pokročilé automatizaci, se začínají rýsovat první provozuschopná vozidla.

Pro správnou funkci je totiž potřeba rozsáhlý sběr informací z okolí vozidla a následně jejich vyhodnocení. To si ovšem žádá notnou porci výpočetního výkonu a dostatečnou rychlost reakce celého systému na vnější podněty.

Autonomní vozidlo dle představ v 50. letech. Zdroj: Computerhistory.orgAutonomní vozidlo dle představ v 50. letech. Zdroj: Computerhistory.org

Vedle sběru informací vlastními senzory může využívat chytrý vůz také informace z okolí. Může jít o informace přijaté z vysílání okolních vozů, či prvků dopravní infrastruktury (například chytré dálnice, křižovatky atp.) ve spolupráci s informacemi z GPS, evropského Galilea nebo ruského systému GLONASS. Dostane-li vozidlo informaci, že na další křižovatce se za určitý čas rozsvítí červená, může tuto informaci využít pro včasné a bezpečné brzdění. Celkově může tento přístup značně přispět jednak k plynulosti provozu, jednak k efektivnějšímu využívání pohonné energie.

Morální a právní problém

V současnosti má autonomní vozidlo zpravidla stále k dispozici prvky pro manuální řízení vozidla, především tedy volant a pedály plynu a brzdy. Navíc jsou systémy postavené tak, že řidiči ulehčí určité činnosti, ale auto za něj řídit z právního hlediska nemohou. Jistě ale přijde doba, kdy bude auto řízeno umělou inteligencí.

Zatím jsou tyto plány pouze ve fázi výzkumu a vývoje a vedle technologií se řeší morální a právní problémy. Umělá inteligence lze samozřejmě různorodě nastavit, ovšem jde o velmi tvrdý oříšek. Nastává-li kolize, musí být ve zlomku vteřiny rozhodnuto, jak se auto zachová. Sjede například na chodník, kde porazí několik chodců, nebo raději auto samo narazí do zdi a s vysokou pravděpodobností ohrozí řidiče. Zranění chodci, nebo zraněný řidič? To je složitá morální otázka a právní problém.

Uber využívá pro testování Volvo XC90. Zdroj: WikipediaUber využívá pro testování Volvo XC90. Zdroj: Wikipedia

Řidič automobil vlastní, ale sám se na řízení nepodílel, neboť auto řídila umělá inteligence, za níž stojí vývojáři dané automobilky. Udělal chybu výrobce automobilu, který by na sebe měl vzít odpovědnost za způsobené škody? Současná legislativa tuto problematiku neřeší, neboť autonomní vozy jsou v řadě států povolené pouze pokud řidič drží v ruce volant a je jakousi zálohou celého systému. V dalších generacích autonomních vozů ovšem bude nezbytné tyto problémy vyřešit.

Google, Apple, Uber a ti další

Na vývoji autonomních vozidel se podílejí nejenom tradiční automobilky, o kterých bude řeč dále, ale také technologičtí giganti ze světa informačních technologií. Jde o Google a Apple. Vývoj podporuje také společnost Uber, stojící za službou pro objednávání přepravy osobním automobilem.

Google na svém řešení autonomního vozu pracuji již od roku 2009, přičemž od roku 2016 nese projekt název Waymo. Malé městské auto je postaveno zcela od základu. Nevyužívá konvenčních podvozků, nebo již vyráběných karoserií. Nemá volant, ani pedály. Je výsledkem letitých testů, které probíhaly instalací vyvíjených systémů na běžná vozidla, majoritně Toyota Prius, nebo třeba Audi TT. Google při vývoji svého vozidla spolupracuje s řadou předních firem ze světa automobilového průmyslu. Nechybí mezi nimi Bosch, ZF, nebo třeba Continental.

Waymo – chytré auto od Google. Zdroj: WikipediaWaymo – chytré auto od Google. Zdroj: Wikipedia

Apple je dalším technologickým gigantem, který v současnosti investuje do vývoje autonomních vozů. Jeho projekt se jmenuje Project Titan, přičemž v současnosti jsou k dispozici víceméně jen spekulace, nikoli konkrétní potvrzené informace. Takže o iCar zatím neexistují téměř žádné informace.

Uber instaluje vyvinutý systém autonomního řízení na konvenční vozy Volvo XC90. V roce 2015 byl používán Ford Fusion osazený dvacítkou kamer, sedmi lasery, GPS a lidary a radary. Testovací jízdy v současnosti probíhají ve státě Arizona, přičemž samotný vývoj probíhá od roku 2015.

Tradiční automobilky

Ani tradiční automobilky nejsou v oblasti vývoje autonomních vozidel pozadu. Dá se říci, že vlastně každý z velkých světových koncernů jistým coulem přispívá do vývoje autonomních vozidel. Často je prezentace autonomních systémů spojena s „čistou“ budoucností v podobě hybridů a elektromobilů.

Jaká je situace v oblasti vývoje autonomních vozů? Ford a General Motors válí! Zdroj: Wired.comJaká je situace v oblasti vývoje autonomních vozů? Ford a General Motors válí! Zdroj: Wired.com

Příkladem je vizionářská firma Tesla Motors, která od roku 2015 ve svém vozu Tesla Model S nabízí funkci autopilota pro jízdu po dálnici. Zdrojem informací je GPS a standardní senzory automobilu. Podobnou technologii pro autonomní jízdu po dálnici připravila i Audi již v roce 2014. Dalším příkladem je Nissan Leaf, který na trh brzy vstoupí v nové generaci, která bude disponovat systémem autonomního řízení ProPilot Assist. V úvodu bude pouze kombinovat instalovaný adaptivní tempomat se systémem pro udržení auta v jízdním pruhu, ale dle automobilky by se funkce toho systému měly rozšiřovat. Dle současných informací ovšem vývoji čistě autonomních vozů vévodí tradiční výrobci General Motors a Ford.

Navya nemá volant ani pedály a smí se prodávat. Jede jen 20 km v hodině. Zdroj: navya.techNavya nemá volant ani pedály a smí se prodávat. Jede jen 20 km v hodině. Zdroj: navya.tech

Aktuálně jediným prodávaným plně autonomním vozidlem je Navya, která nemá volant, ani pedály. Může ovšem jet maximálně rychlostí 20 km/h, tudíž lze zamezit nečekaným střetům. Cena toho vozítka je 250 tisíc dolarů a je určeno pro krátké trasy po kampusech, nebo rozsáhlejších areálech.

Autonomní řízení a budoucnost

Budoucnost samořiditelných aut se rýsuje stále více a více. Automobilky i technologičtí giganti, nejenom ze Sillicon Valley, investují do vývoje systémů pro autonomní řízení mnoho prostředků, což je dobrá zpráva. Jaký máte názor na budoucnost autonomní řízení a tuto technologii vůbec? Podělte se s námi v diskusi pod článkem.

Zdroje: Wisegeek.com, Computerhisto­ry.org, Seekingalpha.com, Wikipedia, TheVerge, Macworld.co.uk, Wired.com

Článek Chytrá auta – Nejde jen o elektromobil nacpaný technologiemi byl publikován 16. října 2017 v 05.00 v rubrice Technologie. Autorem článku je Ondřej Dostál. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...