Google Trends – obyčejná statistika?
Sponzorované odkazy
Google Trends, neboli trendy podle Google. Co to asi může být? Všichni jistě víme, co znamená, když se řekne modní trend. Ale co tedy může znamenat a jak může vypadat takový trend na internetu? A k tomu ještě trend od Google? Pokud Vás tyto otázky alespoň trochu zaujaly nebo jste zvědaví, co je to za produkt ze stáje Google, čtěte dál.
Vysvětlení
Trend je známé slovo a určitě ho každý mnohokrát ve svém životě
slyšel. Je to vlastně něco, co je oblíbené, co je hodně používané, co
určuje směr vývoje a celkový styl. Na internetu si ale asi jen těžko
dokážeme představit, že je trendem třeba svislé menu na pravé straně
obrazovky. Samozřejmě, že můžeme mít pravdu, ale myslíte si, že je to
všechno? Trend je přece hlavně o obsahu. Společnost Google přišla
s nápadem, že bude sledovat návštěvnosti jednotlivých vybraných témat a
hlavně pojmů(třeba za použití Google Analytics). Z počtu jednotlivých
navštívení a jejich zaznamenávání vzniká vlastně graf, který už je
možno jednoduchým způsobem interpretovat.
Abych to shrnul, tak Google Trends je online aplikace, která
sleduje zájem lidí o jednotlivé pojmy či názvy a tento zájem zobrazuje
v grafech. Jsou to vlastně obyčejné statistické informace.
Pracujeme s Google Trends
Asi bychom pro začátek měli vědět, že Google Trends
nalezneme na adrese www.google.com/trends. Ihned po
otevření odkazu zjistíme, že český jazyk zde není nikde zpříštupněn.
Musíme se tedy spokojit s angličtinou.
Na úvodní stránce se snad musí zorientovat každý, protože tam je jen
jedno vyhledávací pole, do kterého napíšeme námi hledaný pojem a klikneme
na tlačítko Search Trends. V našem případě jsem použil název našeho
hlavní města, Praha. Ihned po vyhledání se nám zobrazí stránka se dvěma
grafy a různými hodnotami. Tyto grafy jsou nejdůležitějším ukazatelem.
První graf je graf Search Volume index, který nám ukazuje hledanost daného
pojmu, v našem případě pojmu Praha. Druhým, spodnějším grafem je graf
News reference volume, který nám vypráví o četnosti a popularitě novinek
na serverech Google.
Laicky řečeno, grafy nám ukazují četnost a zájem o uvedený pojem,
Praha. Pod grafy se nachází tři sloupce, ve kterých vidíme, odkud jsou tyto
pojmy nejvíce vyhledávány a jakého jazyka. “Naše” Praha je, jak
vidíme, nejvíce vyhledáváná z regionu (Regions) České republiky (Czech
Republic), z města Praha (Prague) a v českém jazyce (Languages – Czech).
V Regions dále vidíme, že na druhém místě je v počtu vyhledávání
Slovensko(Slovakia).
Služba Google Trends ale umí i víc a to třeba to, že
dokáže porovnat a do jednoho grafu zakreslit “oblíbenost” více pojmů.
Každý hledaný pojem však musí být oddělen čárkou, jak je vidět na
obrázku. Zvolil jsem pojmy Praha, Brno, Ostrava a zde vidíme, že je pojem
Praha nejvíce vyhledávaný a ostatní jsou v porovnání s ním docela dosti
dole. Díky této funkci můžeme porovnat třeba i dva naprosto
nesouvisející pojmy, jako jsou třeba pojmy Praha a hry. Google Trends nám je
skutečně porovná!
V pravé časti, vedle grafu, nám Google nabídne poslední zprávy, kterými disponuje jeho informační server. Samozřejmě vše v anglickém jazyce. Nad těmito “novinkami” si můžeme zvolit parametry grafu, kterými jsou oblasti, kterých se májí grafy týkat, a jeho časové určení, za jak dlouhý časový úsek se mají grafy vykreslit.
K čemu nám jsou trendy dobré?
Trendy v oblékání používáme proto, abychom věděli, jak se obléci, abychom padli do správného pojetí. A trendy od Google? Ty používají některé magazíny, někteří lidé, aby věděli, o čem se hodně mluví, o čem psát. Většina lidí to používá zatím jen ze zájmu a Goggle Trends patří do sekce Google Labs, což znamená, že je aplikace v jakési “beta” fázi. Samozřejmě, že má registrovaný a přihlášený uživatel více možností, než jen pouhý návštěvník, ale pro plné využití to bohatě stačí. Skutečně však existují lidé, blogy, servery, kteří si najdou oblíbenost nějakého pojmu a o něm pak píší s nadějí, že jejich web bude mít požadovanou návštěvnost. Ale zatím si myslím, že je tato možnost hodně spekulativní a v českých zemích kvůli nejazykové podpoře téměř neuvyužitelná.
Obyčejná statistika?
Když si tedy shrnem vše, co jsme si tu přečetli a dozvěděli, tak vidíme, že Google Trends je jen obyčejný statistický nástroj, který nám graficky a hodnotově podává informace o oblíbenosti jednotlivých pojmů. Jako se využívají obyčejné statistické hodnoty, dají se podobnou měrou použít i hodnoty aplikace Google Trends. Můžete zkusit podle nich něco napsat, můžete podle nich tvořit weby a blogy, můžete se na ně jen ze zvědavosti dívat atd. Ať to využijete jakkoliv, nic za to nedáte.
Klady
Statistika sama o sobě
Jednoduchost
Zápory
Anglický jazyk
Malá využitelnost
Hodnocení: 60%
Google Trends jsou zde
Článek Google Trends – obyčejná statistika? byl publikován 24. ledna 2009 v 06.00 v rubrice Internet. Autorem článku je Vojtěch Král. Pro diskusi slouží komentáře (1).
Podobné články
- Google Maps 19.10.2007 07.00
- Google Sky 04.09.2007 13.00
- Google Video 18.10.2007 06.00
- Google Earth 25.08.2007 06.00
- Google talk 02.10.2007 06.00
Top 10
- Nabíječky a baterie pro notebooky nakupujte na MediaOutlet.cz
- Elektronické pohlednice - Snadná a rychlá tvorba zdarma
- Přejte si mít propracovanější a efektivnější výrobu? Pomůže vám software MES
- Nero 7 download
- Libimseti.cz – seznamka, erotika a flirt
- Prožijte léto s pánskými botami z Robelshoes
- Trendy pánské tenisky pro podzim 2024
- Jak využít umělou inteligenci pro správu PPC reklam?
- IT outsourcing v roce 2025: Jaké technologie vám zajistí konkurenceschopnost?
- Online dotazník pro vyhodnocení spokojenosti zákazníků a zaměstnanců
Tagy
Pravopis digitalizace kryptoměny Google MP3 karaoke chat, komunikace integrační software umělá inteligence Office
Doporučujeme
Máte tiskárnu? Ať již jste firma či spotřebitel, vyzkoušejte naše tonery ve slevě. Tonery a náplně do tiskáren HP máme za bezkonkurenční ceny.