Google Trends – obyčejná statistika?

Tagy:  google trends, google, trendy, slova

Sponzorované odkazy

Google Trends – obyčejná statistika?

Google Trends, neboli trendy podle Google. Co to asi může být? Všichni jistě víme, co znamená, když se řekne modní trend. Ale co tedy může znamenat a jak může vypadat takový trend na internetu? A k tomu ještě trend od Google? Pokud Vás tyto otázky alespoň trochu zaujaly nebo jste zvědaví, co je to za produkt ze stáje Google, čtěte dál.

Vysvětlení

Trend je známé slovo a určitě ho každý mnohokrát ve svém životě slyšel. Je to vlastně něco, co je oblíbené, co je hodně používané, co určuje směr vývoje a celkový styl. Na internetu si ale asi jen těžko dokážeme představit, že je trendem třeba svislé menu na pravé straně obrazovky. Samozřejmě, že můžeme mít pravdu, ale myslíte si, že je to všechno? Trend je přece hlavně o obsahu. Společnost Google přišla s nápadem, že bude sledovat návštěvnosti jednotlivých vybraných témat a hlavně pojmů(třeba za použití Google Analytics). Z počtu jednotlivých navštívení a jejich zaznamenávání vzniká vlastně graf, který už je možno jednoduchým způsobem interpretovat.
Abych to shrnul, tak Google Trends je online aplikace, která sleduje zájem lidí o jednotlivé pojmy či názvy a tento zájem zobrazuje v grafech. Jsou to vlastně obyčejné statistické informace.

Pracujeme s Google Trends

Asi bychom pro začátek měli vědět, že Google Trends nalezneme na adrese www.google.com/trends. Ihned po otevření odkazu zjistíme, že český jazyk zde není nikde zpříštupněn. Musíme se tedy spokojit s angličtinou.
Na úvodní stránce se snad musí zorientovat každý, protože tam je jen jedno vyhledávací pole, do kterého napíšeme námi hledaný pojem a klikneme na tlačítko Search Trends. V našem případě jsem použil název našeho hlavní města, Praha. Ihned po vyhledání se nám zobrazí stránka se dvěma grafy a různými hodnotami. Tyto grafy jsou nejdůležitějším ukazatelem. První graf je graf Search Volume index, který nám ukazuje hledanost daného pojmu, v našem případě pojmu Praha. Druhým, spodnějším grafem je graf News reference volume, který nám vypráví o četnosti a popularitě novinek na serverech Google.

Laicky řečeno, grafy nám ukazují četnost a zájem o uvedený pojem, Praha. Pod grafy se nachází tři sloupce, ve kterých vidíme, odkud jsou tyto pojmy nejvíce vyhledávány a jakého jazyka. “Naše” Praha je, jak vidíme, nejvíce vyhledáváná z regionu (Regions) České republiky (Czech Republic), z města Praha (Prague) a v českém jazyce (Languages – Czech). V Regions dále vidíme, že na druhém místě je v počtu vyhledávání Slovensko(Slo­vakia).
Služba Google Trends ale umí i víc a to třeba to, že dokáže porovnat a do jednoho grafu zakreslit “oblíbenost” více pojmů. Každý hledaný pojem však musí být oddělen čárkou, jak je vidět na obrázku. Zvolil jsem pojmy Praha, Brno, Ostrava a zde vidíme, že je pojem Praha nejvíce vyhledávaný a ostatní jsou v porovnání s ním docela dosti dole. Díky této funkci můžeme porovnat třeba i dva naprosto nesouvisející pojmy, jako jsou třeba pojmy Praha a hry. Google Trends nám je skutečně porovná!

V pravé časti, vedle grafu, nám Google nabídne poslední zprávy, kterými disponuje jeho informační server. Samozřejmě vše v anglickém jazyce. Nad těmito “novinkami” si můžeme zvolit parametry grafu, kterými jsou oblasti, kterých se májí grafy týkat, a jeho časové určení, za jak dlouhý časový úsek se mají grafy vykreslit.

K čemu nám jsou trendy dobré?

Trendy v oblékání používáme proto, abychom věděli, jak se obléci, abychom padli do správného pojetí. A trendy od Google? Ty používají některé magazíny, někteří lidé, aby věděli, o čem se hodně mluví, o čem psát. Většina lidí to používá zatím jen ze zájmu a Goggle Trends patří do sekce Google Labs, což znamená, že je aplikace v jakési “beta” fázi. Samozřejmě, že má registrovaný a přihlášený uživatel více možností, než jen pouhý návštěvník, ale pro plné využití to bohatě stačí. Skutečně však existují lidé, blogy, servery, kteří si najdou oblíbenost nějakého pojmu a o něm pak píší s nadějí, že jejich web bude mít požadovanou návštěvnost. Ale zatím si myslím, že je tato možnost hodně spekulativní a v českých zemích kvůli nejazykové podpoře téměř neuvyužitelná.

Obyčejná statistika?

Když si tedy shrnem vše, co jsme si tu přečetli a dozvěděli, tak vidíme, že Google Trends je jen obyčejný statistický nástroj, který nám graficky a hodnotově podává informace o oblíbenosti jednotlivých pojmů. Jako se využívají obyčejné statistické hodnoty, dají se podobnou měrou použít i hodnoty aplikace Google Trends. Můžete zkusit podle nich něco napsat, můžete podle nich tvořit weby a blogy, můžete se na ně jen ze zvědavosti dívat atd. Ať to využijete jakkoliv, nic za to nedáte.

Klady

Statistika sama o sobě
Jednoduchost

Zápory

Anglický jazyk
Malá využitelnost

Hodnocení: 60%

Google Trends jsou zde

Článek Google Trends – obyčejná statistika? byl publikován 24. ledna 2009 v 06.00 v rubrice Internet. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (1).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...

Podobné články

Prosím čekejte ...