3 nejdůležitější SEO nástroje, které vám zjednoduší práci

Tagy:  SEO, optimalizace pro vyhledávače, Collabim, MajesticSEO, Google, návrh klíčových slov, zvýšení návštěvnosti, SEO školení, analýza klíčových slov, AdWords, Google Keyword Tool

Sponzorované odkazy

3 nejdůležitější SEO nástroje, které vám zjednoduší práci

Objevte 3 nejdůležitější programy, které vám pomohou získat návštěvníky z vyhledávačů na vaše stránky. Ulehčete si práci při SEO použitím nástrojů, které jsou každodenním pomocníkem při práci internetových marketérů. Všechny si můžete vyzkoušet zdarma, tak vzhůru do toho.

Profesionalita v různých oborech se může odrážet mimo jiné i ve vybavení a nástrojích, které má člověk k dispozici. Tak jako by se sebelepší stavební firma už asi dnes neobešla bez jeřábu či bagru, i ve světě internetového marketingu používáme spoustu softwaru, bez něhož by i sebelepší profesionál vlál za ostatními. Při mojí práci konzultanta internetového marketingu i při pořádání SEO školení používám pravidelně mnoho různých nástrojů, které mi pomáhají při optimalizaci pro vyhledávače. V tomto článku vám představím ty nejdůležitější, bez kterých si neumím svojí práci ani představit. Pokud nějaké programy neznáte, nebo jste je ještě nevyzkoušeli, ale vlastníte internetové stránky a není vám jedno, jestli je někdo navštěvuje nebo nikoliv, čtěte dál. Možná vás článek motivuje k vyzkoušení jednoho ze tří dnes představených pomocníků.

V dnešním článku si představíme 3 nejdůležitější nástroje, které by měl každý, kdo aktivně pracuje na optimalizování stránek pro vyhledávače, znát a užívat. Programů pro analýzy, testování, evidenci stránek a odkazů existují stovky. Toto jsou ale ty základní:

1. Návrhy klíčových slov od Google

Prvním SEO nástrojem, který zná snad každý, komu internetový marketing není cizí, je Google Keyword Tool, neboli česky Návrhy klíčových slov. Tento šikovný online nástroj najdete po bezplatné registraci jako součást systému pro správu PPC reklam (reklam s platbou za kliknutí) AdWords. Pokud vám nevadí, že budete pokaždé opisovat CAPTCHA kódy, můžete ho používat i samostatně bez přihlášení zde.

Keyword Tool je skvělým pomocníkem při analýze klíčových slov. Na základě jednoho slova či spojení vám nástroj najde podobná slova a u každého vám ukáže, jak moc je fráze hledaná. Stačí vložit slovo do formuláře v nástroji (modrý rámeček) a stisknout tlačítko Hledat. Nástroj vám během vteřiny zobrazí další podobná slova a jejich hledanost.

Díky nástroji můžete přijít na nové nápady na slova, která lidé hledají a potom podle nich vhodně upravit strukturu stránky, nebo doplnit váš obsah, aby byly vaše stránky kompletní.

Měsíční hledanost je dobré měřit pro Českou republiku a český jazyk, pokud děláte SEO pro lokální projekt (viz červený rámeček). Výsledky najdete na místě v zeleném rámečku, místo pro zobrazení hledanosti je pak označeno oranžově.

Ukázka Návrhu klíčových slov od Google po zadání slova softwareUkázka Návrhu klíčových slov od Google po zadání slova software

2. MajesticSEO

Druhým programem, který vám ušetří mnoho času a je silnou zbraní každého SEO profesionála, je online nástroj MajesticSEO. Jde v podstatě o obrovskou databázi informací o zpětných odkazech vedoucích na všechny stránky na internetu spojenou s chytrým nástrojem pro jejich analýzu. Podobných nástrojů na analýzu zpětných odkazů a odkazových portfolií existuje více, jako například opensiteexplo­rer.org. MajesticSEO ale uvádím z toho důvodu, že z mojí zkušenosti poskytuje ta nejkvalitnější data. Na druhou stranu jde o placený program. Podle intenzity užívání je k dispozici několik měsíčních paušálů, mezi kterými můžete volit. Existuje ale i verze zdarma, kterou předvedu dále.

Program MajesticSEO se používá při analýze odkazového profilu a konkurence a pomůže vám zjistit, odkud na vaší nebo cizí stránku vedou zpětné odkazy, jak kvalitní jsou, jaké texty odkazů stránky při zmiňování webu používají, na jaké podstránky se nejčastěji odkazuje a mnoho dalších informací. Téměř vše, co lze zjistit o zpětných odkazech, najdete právě v tomto nástroji.

Jak jsem už zmínil, software můžete používat i zdarma v omezené podobě. Podívejme se, co jsme se například dozvěděli o stránkách SWmag.cz díky tomuto nástroji:

Ukázka výsledků analýzy zdarma pro swmag.cz v nástroji MajesticSEO.comUkázka výsledků analýzy zdarma pro swmag.cz v nástroji MajesticSEO.com

MajesticSEO našel za celou historii webu SWmag.cz celkem 1 515 odkazujících domén a z nich téměř 8 milionů zpětných odkazů. Za posledních 90 dní bylo zaevidováno celkem 319 odkazujících domén a 760 000 odkazů. Mezi nejkvalitnější zpětné odkazy podle MajesticSEO patří odkaz ze stránek toplist.cz a eDownload.cz. Dále například zjistíme, že ze všech odkazujících domén 414 odkazuje na hlavní stranu.

I zdarma získáte spoustu informací. Přesvědčit se o tom můžete v reportu pro swmag.cz. Placená verze vám pak nabízí úplně všechny informace. O dalších použitích a dalších nástrojích, které lze pro zkoumání zpětných odkazů vedoucích na stránky použít, si povíme zase jindy.

3. Collabim

Třetím důležitým SEO nástrojem je systém, který dokáže měřit pozice na klíčová slova, evidovat zpětné odkazy a vytvářet ze získaných dat pěkné reporty, ve kterých užívá i data z Google Analytics o návštěvnosti a konverzích. Můj oblíbený se jmenuje Collabim a pochází z dílny českého vývojáře Jiřího Koutného.

Collabim můžete, stejně jako ostatní 2 nástroje vyzkoušet zdarma. Pokud vám stačí jednoduchá evidence a máte pouze 1 web, vystačíte si s bezplatnou verzí napořád. Mezi hlavní funkce Collabimu patří:

Sledování pozic ve vyhledávačích – Do systému přidáte klíčová slova a program sám automaticky kontroluje jejich pozice ve výsledcích vyhledávání na Google a Seznam.cz. Historická data o pozicích si ukládá a dokáže vám je zobrazit na přehledném grafu. Vy tak vidíte, jak se vaše pozice v čase mění.

Kontrola zpětných odkazů – Pokud začnete s cílenou tvorbou zpětných odkazů na své stránky, brzy dojdete do fáze, kdy si přestanete pamatovat, kam jste jaký odkaz kdy vložili. Kromě této evidence, kterou byste si ale mohli dělat i třeba v nějakém tabulkovém editoru, vám navíc Collabim kontroluje, zda je odkaz ve správném tvaru na správném místě. Jestliže ne, zašle vám upozornění.

Reportování – Skvělou funkcí dostupnou pro platící uživatele je možnost reportování. Tu ocení především ti, kteří dělají SEO pro někoho dalšího, nebo chtějí vidět výsledky činnosti přehledně na jednom místě. V reportu (jeho ukázku najdete zde) naleznete informace o návštěvnosti z klíčových slov a různých zdrojů. Pokud vlastníte internetový obchod a máte v Google Analytics nastavený správně modul e-commerce, ukazuje vám report i dosažený obrat a počet transakcí. To vše v porovnání s historickým obdobím. Vidíte i změny pozic klíčových slov a další údaje.

Site finder- Čtvrtou důležitou funkcí je systém pro hledání podobných webů. Ten je také k dispozici pouze platícím členům a pomůže vám s nalezením podobných stránek, které by bylo vhodné oslovit ohledně nabídky spolupráce nebo reklamy. Všechny weby vám seřadí podle kvality a uvede k nim důležité informace o o počtu zpětných odkazů, počtu podstránek a na jaká vámi sledovaná klíčová slova se cizí web zobrazuje výše ve výsledcích vyhledávání, než vy.

Jak vypadá kontrola klíčových slov v nástroji Collabim v praxi si můžete prohlédnout zde:

Ukázka kontroly klíčových slov v nástroji CollabimUkázka kontroly klíčových slov v nástroji Collabim

Zjednodušte si práci

Tyto 3 nástroje vám pomohou při optimalizaci pro vyhledávače. Můžete je nahradit jinými, s podobnými funkcemi, ale z mojí zkušenosti právě tyto jsou nejkvalitnější a přinesou vám největší užitek a úsporu času. Jestliže jste ještě Návrh klíčových slov, MajesticSEO.com či Collabim nevyzkoušeli a máte webové stránky, nebo se zajímáte o internetový marketing, najděte si na ně čas a naučte se něco nového.

Autorem článku je Josef Řezníček.

Článek 3 nejdůležitější SEO nástroje, které vám zjednoduší práci byl publikován 27. května 2013 v 05.00 v rubrice Internet a Návody. Autorem článku je Josef Řezníček. Pro diskusi slouží komentáře (4).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...