Charakteristika a vývoj internetových vyhledávačů - SEO - díl 1.
Sponzorované odkazy
Články v sérii
- Charakteristika a vývoj internetových vyhledávačů - SEO - díl 1.
- Optimalizace On Page faktorů - SEO - díl 2.
- Optimalizace Off Page faktorů a podvodné techniky - SEO - díl 3.
- Analýza výsledků optimalizace pro vyhledávače - SEO - díl 4.
- Praktické řešení optimalizace webu - SEO - díl 5.
Připravil jsem si pro vás seriál článků o vyhledávačích a optimalizaci webu pro vyhledávače, které vám mohou pomoci při optimalizaci vašeho webu a dosáhnout tak lepších umístění ve vyhledávačích na relevantní klíčová slova.
Cílem těchto článků je seznámit čtenáře s fungováním vyhledávačů od jejich historického vývoje, až po optimalizaci webu pro vyhledávače, která bude předvedena na vlastních praktických příkladech. Budu se snažit tuto oblast popsat podrobně tak, aby čtenářům nabídla i nové informace, které nenaleznou v běžně dostupných zdrojích, proto budu čerpat informace i ze svých vlastních zkušeností.
Historický vývoj vyhledávačů
Historicky první vyhledávač existoval již v prosinci 1990, neprohledával však weby, ale soubory uložené na ftp. Tento vyhledávač se jmenoval Archie a vyvinul ho Alan Emtage z univerzity McGill v Montrealu. Archie dokázal prohledávat názvy souborů na několika ftp serverech najednou.
První robot se objevil až v roce 1993, kdy se začíná rozvíjet World Wide Web. Jmenoval se World Wide Web Wanderer a naprogramoval ho Matthew Gray. Původní zaměření tohoto robota bylo počítat stránky a monitorovat tak rozvoj internetu, později byl rozšířen a ukládal i URL stránek.
První robot WebCrawler, který indexoval celý obsah stránky, vznikl 20. dubna 1994, vymyslel ho Brian Pinkerton z University of Washington. Postupně vznikaly další vyhledávače. Počet internetových stránek velmi rychle rostl a vyhledávače měly problém udržet vysokou relevanci vyhledávání.
Tento problém se v roce 1998 rozhodli vyřešit Larry Page a Sergey Brin a založili vyhledávač Google. Google jako první začal používat Page Rank, což je hodnocení webu na základě počtu a kvality zpětných odkazů. Díky započítání těchto off page faktorů se výrazně zvýšila relevance vyhledávání a popularita Google rychle rostla. V současnosti je Google celosvětově nejpoužívanější vyhledávač. Nejvíce se mu snaží konkurovat Yahoo! a Microsoft.
Historie nejznámějšího českého vyhledávače seznam.cz začíná na
jaře roku 1996, kdy ho založil Ivo Lukačovič. Seznam byl ze začátku jen
katalog internetových stránek, který se pravděpodobně inspiroval
u katalogu Yahoo!. Umožňoval vyhledávat v názvech stránek, jež se
nacházely v katalogu, a zájemce o fulltextové hledání přeposílal na
fulltext Altavista. První český fulltext Seznam.cz spustil až v roce 1997,
kdy ho naprogramoval Ivo Lukačovič a Štěpán Škrob. Tento historicky první
český fulltextový vyhledávač se jmenoval Kompas. Kompas indexoval všechny
české weby, které nalezl, a uměl vyhledávat správně
i s diakritikou.
zdroj: přednáška Iva Lukačoviče „Seznam jsem založil vlastně
náhodou“ konaná dne 4.12.2007 na VŠB
Katalogy
Katalog je seznam webových stránek různého zaměření, které jsou v něm setříděny podle kategorií. V jednotlivých kategoriích mohou být weby řazeny abecedně nebo podle ranku (S-Rank, JyxoRank, GTPR). S příchodem fulltextových vyhledávačů nemají katalogy v dnešní době už takový význam, jejich obliba klesla. Nevýhoda katalogů oproti fulltextovým vyhledávačům je ta, že třídění webů do kategorií nemusí být vždy jednoznačně jasné a procházení kategorií trvá déle, než zadání dotazu ve fulltextovém vyhledávači. Některé katalogy sice umožňují i hledání, ale množina informací, v kterých mohou hledat, je značně omezena. Katalogy mohou prohledávat jen názvy, popisky a URL adresy webů, které jsou v daném katalogu zaregistrovány. V dnešní době mají katalogy pro majitele webových stránek význam spíše jako možné získání zpětného odkazu (viz budování zpětných odkazů). Mezi nejznámější české katalogy patří např. http://odkazy.seznam.cz nebo http://katalog.centrum.cz.
Fulltextové vyhledávače
Fulltextový vyhledávač vyhledává ve svém indexu. Robot (crawler) prochází webové stránky, které jsou uloženy v databázi vyhledávače. Jestliže nalezne odkaz na stránku, kterou ještě nezná, tak přidá adresu této stránky do databáze URL. Na rozdíl od katalogů má tak fulltextový vyhledávač mnohem více možností, aby mohl zobrazit relevantní výsledek vyhledávání.
Podíl domácích vyhledávačů
Informace o podílech vyhledávačů na trhu potřebujeme znát, aby jsme věděli, které vyhledávače jsou pro nás důležité.
zdroj: toplist.cz, hodnoty za březen 2008
V současné době u nás stále vévodí vyhledávač Seznam, který má velký náskok před Googlem. Na světě jsou jen čtyři země, kde nemá Google většinu, je to Korea, Čína, Rusko a Česká republika. Podíl Morfea a Jyxa postupně klesá. Centrum již brzo přestane používat svůj vlastní fulltext Morfeo.
Podíl světových vyhledávačů
zdroj: http://www.comscore.com/…/release.asp?…,
hodnoty za únor 2008
Ve světě je nejpoužívanější vyhledávač Google a stále si zvětšuje svůj náskok.
Popis současného stavu vyhledávače Seznam
Popis současného vyhledávače Seznam jsem již podrobně popsal ve svých
dvou článích a proto ho zde nebudu znova psát. Doporučuji si tyto dva
články pozorně přečíst: Seznam
Fulltext – přednáška Štěpána Škroba – Díl 1.
Seznam
Fulltext – přednáška Štěpána Škroba – Díl 2.
Slovník pojmů
Pro plné pochopení článků o optimalizaci pro vyhledávače doporučuji prostudovat si tento slovník pojmů:
SEO – Search Engine Optimization – Optimalizace pro
vyhledávače.
SEM – Search Engine Marketing – Marketing ve
vyhledávačích (Sklik, Adwords).
PPC – Pay per Click – Platba za proklik.
PPA – Pay per Action – Platba za akci (konverzi).
CPM – Cost per Mile – Cena za 1000 zobrazení.
CTR – Click–through rate – Míra prokliku, vyjadřuje
poměr kliknutí k počtu zobrazení.
SERP – Search engine results page – Stránka s výsledky
vyhledávání.
Adwords – PPC reklamní systém od společnosti Google.
Sklik – PPC reklamní systém od společnosti Seznam.
URL – Uniform Resource Locator – Internetová adresa
webové stránky.
Tagy (elementy) – Značky, které se používají při
psaní (x)html kódu.
Sémantika – Stylistická pravidla pro správné využití
(x)html elementů.
Zpětné odkazy – Back links – Zpětný odkaz je odkaz,
který vede na web z jiného webu. Množství a kvalita zpětných odkazů
ovlivňuje off-page faktory webu. Odkazy mají největší vliv na hodnotu ranku
vyhledávačů.
ROI – Return on Investment – Návratnost investice.
Jedná se o poměr zisku a investované částky.
Metadata – Informace uložené v hlavičce webu.
Copywriting – Psaní textu pro web.
Keyword – Klíčové slovo.
PR – Page Rank – Jedná se o interní hodnotu
vyhledávače Google, podle které Google určuje kvalitu webu. Vyhledávače
předpokládají, že na kvalitnější weby se bude více odkazovat a tak webu,
na který směřuje hodně kvalitních zpětných odkazů, přiřadí vysokou
hodnotu PR. PR je jedna z mnoha veličin, podle které Google řadí výsledky
vyhledávání. Na rozdíl od GTPR je aktualizován průběžně.
GTPR – Google Toolbar Page Rank – Jedná se o výstupní
hodnotu vyhledávače Google. GTPR je aktualizován jednou za 3 –
6 měsíců. Protože skutečný PR nejde zjistit, tak se GTPR používá jako
jedna z veličin, podle které se odvíjí cena zpětných odkazů.
Srank – Rank, který používá vyhledávač Seznam.
Anchor text – Viditelný text u odkazu. Cílový web tím
posiluje pozici ve vyhledávači na klíčové slovo obsažené v anchor
textu.
Mapa webu – Jedná se o hierarchicky seřazený seznam
všech stránek webu. Pomáhá vyhledávači najít stránky, které jsou
umístěné hluboko ve stromové struktuře webu.
TLD – Top Level Domain – Domena první úrovně (např
.cz).
CSS – Cascading Style Sheets – Kaskádové styly.
Black Hat SEO – Nepovolené praktiky SEO, které
vyhledávače postihují.
Google Toolbar – Toolbar v prohlížeči od společnosti
Google, který je využíván k hledání ve vyhledávači Google, nebo pro
zjištění GTPR webu.
Keyword stuffing – Nesmyslné nadměrné používání
klíčových slov v textu webu. Patří mezi nepovolené praktiky SEO a
vyhledávače mohou takovéto weby penalizovat.
Long Tail – Dlouhý ocas – Často vyhledávaná slova
tvoří jen malou část z celkových dotazů ve vyhledávači. Většina
vyhledávaných frází je hledána třeba jen jednou nebo málokdy. Většinu
dotazů ve vyhledávači tvoří právě málo vyhledávané fráze.
Navigační dotaz – Navigational query – Hledání webu
pomocí vyhledávání doménového jména ve vyhledávači.
UIP – Počet návštěvníků s unikátní IP adresou za
určité období.
Visit – Návštěva – Většina počítadel
započítává jednu návštěvu jednoho návštěvníka max. jednou za
30 minut. Impression – Imprese – Udává počet zobrazení (např. počet
zobrazení reklamního banneru).
Click fraud – Neplatné kliknutí – Podvodné klikání
partnera u PPC obsahové sítě.
Validita – Aby byl web validní, musí dodržovat
předepsané standarty (např. W3C).
W3C – World Wide Web Consortium – Mezinárodní
konsorcium, které vyvíjí webové standarty.
Fulltext – Vyhledávání v indexu stránek.
Katalog – Seznam webů uspořádaných do kategorií.
Description – Meta tag description by měl obsahovat
stručný popis dané stránky webu.
ODP – Open Directory Project – http://www.dmoz.org katalog webových
stránek
Konverze – Provedení určité akce na webu – např.
nakoupení zboží, přihlášení se k odběru novinek apod.
Subdoména – Doména 3., nebo nižšího řádu.
Traffic – Návštěvnost.
Volná shoda – Veškeré dotazy ve vyhledávačích, které
obsahují dané klíčové slovo.
Přesná shoda – Patří sem veškeré dotazy ve
vyhledávačích, které jsou hledány pomocí přesného znění
hledané fráze.
Článek Charakteristika a vývoj internetových vyhledávačů - SEO - díl 1. byl publikován 24. listopadu 2008 v 06.00 v rubrice Technologie. Autorem článku je Marek Maťovka. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- SEO trendy v roce 2016 11.05.2016 05.00
- SEO aneb základy bezchybné optimalizace 03.05.2018 13.30
- Optimalizace On Page faktorů - SEO - díl 2. 01.12.2008 06.00
- Práce s SEO - Jednodušší, než se zdá 31.07.2017 11.00
- SEO a linkbuilding - Kvalita na prvním místě 25.10.2017 20.45
Top 10
- Domácí skupina - Sdílení dat mezi počítači nejenom po WiFi routeru
- MP3s.Nadruhou.net
- IT outsourcing v roce 2025: Jaké technologie vám zajistí konkurenceschopnost?
- Kontrola pravopisu - Jak účinně opravovat texty?
- Online dotazník pro vyhodnocení spokojenosti zákazníků a zaměstnanců
- Zpívejme si doma - výběr nejlepších karaoke programů
- Převody jednotek
- Nejlepší online překladače vět a textů na internetu
- Pronájem virtuálních serverů: Jaké jsou jejich výhody a nevýhody?
- Jak na kontrolu pravopisu?
Tagy
Pravopis digitalizace kryptoměny Google MP3 karaoke chat, komunikace integrační software umělá inteligence Office
Doporučujeme
Máte tiskárnu? Ať již jste firma či spotřebitel, vyzkoušejte naše tonery ve slevě. Tonery a náplně do tiskáren HP máme za bezkonkurenční ceny.