DirectX 12 - Co od něj můžeme očekávat?

Sponzorované odkazy

DirectX 12 - Co od něj můžeme očekávat?

Od oznámení prvních informací o API DirectX 12 uběhl již nějaký ten pátek. S blížícím se vydáním nového operačního systému Windows 10 však nadešel ten pravý čas shrnout si vše, co o něm zatím víme.

Windows 10 bude jediným operačním systémem Microsoftu, který bude DirectX 12 podporovat. Tato skutečnost lehce připomíná rok 2007, kdy vyšel nepříliš populární systém Windows Vista. Pro něj byl tehdy připraven nový DirectX 10, ale vzhledem k tomu, že samotný systém se u uživatelů s příliš pozitivním přijetím nesetkal, tak se v Microsoftu rozhodli prodloužit podporu DirectX 9. Stejným způsobem zareagovala i většina dalších společností a své aplikace začala vyvíjet ve dvou verzích – v jedné pro DX 9 a ve druhé pro DX 10.

Nechme ovšem vzpomínání. Co bylo, bylo a nikdo na tom nic nezmění. Nakonec, hlavním tématem tohoto článku je DX 12. Co nového od něj vlastně můžeme očekávat? Na tuto otázku se pokusíme zodpovědět v průběhu následujících odstavců.

Konzole – náš vzor

Už při odhalení, ke kterému došlo loni v březnu v rámci konference GDC, prohlásil hlavní vývojář DirectX, Max McMullen, že hlavním cílem je, aby DirectX 12 byl schopen využívat výkonu procesoru stejně efektivním způsobem, jakým to dokáží konzole. To se sice může na první pohled zdát jako hodně smělý cíl, ale už na konferenci SIGGRAPH bylo světu představeno demo, které dokázalo, že DirectX 12 využívá výkonu CPU mnohem efektivnějším způsobem než jeho předchůdce DX 11. To samé platí i o grafických kartách. Pokud máte ve vašem počítači dvojici grafických karet zapojených do stejného výpočtu, DX 12 je bude schopen využívat jako jednu kartu.

U grafických karet ještě chvíli zůstaneme. Určitě vás totiž zajímá, jaké grafické karty vlastně budou s DX 12 kompatibilní.

Diskutabilní kompatibilita

DirectX 12 bude schopno využívat 80 % grafických karet, jež podporovaly jeho předchůdce DirectX 11.1. V případě karet od Nvidie se bude konkrétně jednat o ty ze sérií GTX 400 – GTX 900. Z karet AMD zase podporu nabídnou série HD 7000, HD 8000 a Rx 200. Pro plné využití všech vymožeností DX 12 však bude s největší pravděpodobností nutné zakoupit grafickou kartu novou. V tomto smyslu se ostatně vyjádřil letos v lednu Mik Ybarra na jedné z tiskových konferencí Microsoftu.

Rozdíl v kvalitě je patrný na první pohled.Rozdíl v kvalitě je patrný na první pohled.

„Některé grafické karty s podporou DX 11.1 budou schopny využívat výhod ovladačů a softwaru pro Windows 10. Pro plné využití DX12 však bude nutné mít zakoupenou DX 12 grafickou kartu,“ řekl Ybarra. Z toho vyplívá, že podpora starších grafických karet bude spíše doplňková.

Shrnutí

Hlavním trumfem DX 10 bude bezpochyby jeho zaměření na výkon. To je ostatně velmi dobře patrné z výše umístěného videa, v němž je srovnáván se svým předchůdcem DX 11, který byl před lety vyvinut pro stále velice populární operační systém Windows 7.

DX 12 dokáže využít procesor efektivněji než jeho předchůdci.DX 12 dokáže využít procesor efektivněji než jeho předchůdci.

Otázkou zůstává, kolik lidí bude ochotno kvůli novému DirectX přecházet na operační systém Windows 10. V úvodu článku jsme se neubránili vzpomínce na premiéru DX 10 a Windows Vista. V žádném případě zde nechceme srovnávat Windows 10 s osm let starým systémem, ale pravda je taková, že stejně jako před lety i dnes většině lidí určitě nebude po chuti opouštět vyzkoušený operační systém, na nějž jsou zvyklí. A to i přesto, že Windows 10 bude k dispozici ve formě volně stažitelného upgradu pro všechny na dobu jednoho roku. Pro plné využití DX 12 navíc bude nutné zakoupení nové grafické karty, která jej bude podporovat, což rovněž nebude, zejména v prvních měsících, nejlevnější špás.

Pokrok se však zastavit nedá a jsme přesvědčeni, že za pár let bude DX 12 brán jako standart. Jeho výkonnost je, alespoň podle toho mála co jsme zatím měli šanci vidět, přinejmenším pozoruhodná.

Článek DirectX 12 - Co od něj můžeme očekávat? byl publikován 10. července 2015 v 05.00 v rubrice Technologie. Autorem článku je Jaroslav Choun. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...