Jak si vytvořit vlastní hru v deseti krocích
Internet je plný her, které můžete hrát online a zcela zdarma. Obsahují řadu zajímavých herních mechanismů, celou škálu zajímavých puzzlů a leckdy i vynikající atmosféru. Tvořit hry je dnes vlastně velice snadné. Dostat ale novou hru k dostatečnému počtu hráčů, to už je druhá věc. A není to zdaleka jediná překážka.
Úvodem
Na úvod je vhodné říci, že v jediném článku není možné obsáhnout všechny zákoutí a slepé uličky vývoje online hry. Na to by byl krátký i celý seriál článků. Podíváme se ale na jakýsi souběh 10 kroků, které popíší vždy určitou část vývoje na takové úrovni, aby tento komplexní systém bylo možné obsáhnout v tomto článku.
1. Kreativita a nápady
Množství publikovaných her je v současnosti obrovské a vyhrávají především kreativní hry plné neotřelých mechanismů. Nemusí jít vždy o zcela nové herní prvky, nicméně jejich vzájemné fungující propojení je nezbytné. Pište si náměty, zaznamenávejte zajímavé věci ve vydávaných hrách a snažte nad věcmi přemýšlet z více úhlů.
2. O samotě nebo v týmu
Náročnost vývoje her se pevně pojí s určením a rozsahem plánované hry. Leckteré projekty zvládne vývojář sám, něco si ale vyžádá větší časovou investici, což napovídá spojení sil více lidí. Jak složitou a osobitou grafiku a animace chcete? Důležité je přemýšlet v rozumném časovém horizontu. Dělat jeden projekt 10 let v jediné osobě může být pro někoho schůdné, pro jiného ale velký začarovaný kruh, na jehož konci je hromada vyhozené času a rozpracovaná hra.
3. Vše vymyšleno! Ale…
To nás vlastně přivádí do stavu, kdy člověku v hlavě leží relativně vymezená představa o finální hře. To je ale teprve začátek dlouhé a leckdy velice trnité cesty. Výhodné je stanovit si časový plán, který sice nebude zcela finální, ale vymezí základní milníky celého vývoje.
4. Vývojářské nástroje
Jak jsem se již zmiňoval, existuje celá řada již hotových nástrojů, díky kterým je vlastní vývoj hry podstatně snazší. Už se dávno nezačíná holým texťákem, do kterého programátor sype řádek kódu za řádkem v Céčku, či jiném klasickém programovacím jazyku. Dnes je to přeci jen trochu více o klikání. O to důležitější je pak volba správného nástroje, abyste příliš nenaráželi na omezení ve vlastní kreativitě.
5. Volba vizuálu a první skici
Jednotlivé nápady je nutné včas zaznamenat na první skici, což pomůže v dalších částech a ve více lidech umožní jednotlivým členům týmu vzájemně lépe pochopit jednotlivé myšlenky. Navíc je vhodný čas na volbu konkrétního vizuálu celé hry. 8 bitová retro grafika? Kreslený komiks? Nebo snad 3D v plné palbě? Řada otázek, které stojí na možnostech časových investic, schopnosti vývojářů a aktuálních trendech.
6. Level design
Pamatujete, za co byl velice vyzdvihován první Doom? Dvěma slovy – level design. Jednotlivé úrovně ve hře musí dávat dohromady smysl. Musí do sebe zapadat, stejně jako musí zapadat do konceptu celé hry, výpravě a volbě grafického kabátu.
7. Dostáváme hru do podvědomí veřejnosti
Mnoho dobrých nápadů zapadlo do zapomnění jen kvůli tomu, že o nich nikdo nevěděl. To se stává i u her. Záplava indie titulů pro počítače, plné obchody mobilních aplikací. Společným problémem je nepřehlednost a ztráta zájmu hráčů dlouze vyhledávat zajímavé tituly. Například v minulém roce proslavený Undertale měl téměř nulovou marketingovou kampaň, ale díky diskusním fórům a komunitě se dostal do obrovského podvědomí řadě hráčů.
8. Beta testování
V tuto chvíli mají hráči povědomí o vyvíjené hře a s tím i jistá očekávání. Celá hra je již ve funkčním stavu, ale před vlastním vydáním je nezbytné vše doladit do plně funkčního stavu. Čím větší je zkušební vzorek, tedy pár odvážných kamarádů či kolegů, kteří mají chuť zkoušet a ohlašovat chyby, tím větší šance je, že do světa pustíte hru bez prokletých bugů.
9. Vydání
Velký den přichází. Hra je otestována, hráči plni očekávání, neboť již nějakou dobu dostávají informační servis o vývoji, testování a různé obrázkové či video materiály. Ať už hru vydáváte na vlastním webu, na herním portálu, nebo přes nějakou distribuční službu očekávání jsou veliká i na straně vývojářů (respektive vývojáře). Prvotní zpětná vazba o lecčem vypoví a samotné vydání jen otevírá bránu do dalšího vývoje.
10. Zpětná podpora a updaty
A to je přesně krok, při kterém je důležité dbát důkladně na jakoukoli zpětnou vazbu. Nezbytné je ale udržovat si určitý nadhled, neboť spokojení hráči jsou slyšet podstatně méně, než ty nespokojení, kteří mohou hru hlasitě hanobit, i přestože jim prostě jen nepadla do vkusu. O dalších updatech je vhodné uvažovat, záleží ale jakou očekávanou životnost hry a cílovou skupinu jste si zvolili. Vývoj her je bezesporu zajímavá jízda. Je to však výsledkem tvrdé práce, mnoha investovaných hodin a úsilí.
Článek Jak si vytvořit vlastní hru v deseti krocích byl publikován 26. listopadu 2016 v 11.15 v rubrice PR články. Autorem článku je Ondřej Dostál. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Online TV 14.12.2007 06.00
- Recepty online 11.11.2007 21.00
- pixlr.com - online editor 29.04.2009 00.00
- Rezervace letenek online 03.08.2008 08.00
- Aukro.cz aukce online 02.07.2008 02.00
Top 10
- Kontrola pravopisu - Jak účinně opravovat texty?
- Převody jednotek
- Nejlepší online překladače vět a textů na internetu
- Těžba kryptoměn je šikovný způsob, jak si vydělat zajímavé peníze
- Lidé.cz
- Karaoke - Texty písní ke stažení zdarma
- Smajlíci
- Raspberry Pi – průvodce výběrem nejlepšího modelu
- Pronájem virtuálních serverů: Jaké jsou jejich výhody a nevýhody?
- Držte krok s dobou: Jaké (ne)výhody přináší digitalizace dokumentů?
Tagy
Pravopis digitalizace kryptoměny Google MP3 karaoke chat, komunikace integrační software umělá inteligence Office
Doporučujeme
Máte tiskárnu? Ať již jste firma či spotřebitel, vyzkoušejte naše tonery ve slevě. Tonery a náplně do tiskáren HP máme za bezkonkurenční ceny.