Jan Gryc - Rozhovor o grafice, kanále CZTutorials a mnohém dalším (1. část)

Sponzorované odkazy

Jan Gryc - Rozhovor o grafice, kanále CZTutorials a mnohém dalším (1. část)

Jméno Jan Gryc vám možná na první dobrou nic neřekne. Přitom minimálně s hlasem člověka, který je jeho nositelem, jste již určitě přišli do styku, zejména pokud se zajímáte o tvorbu videí prostřednictvím profesionálních nástrojů, jako je například Adobe After Effects. Je totiž autorem oblíbeného českého kanálu CZTutorials na YouTube, který má k dnešnímu dni bezmála třicet tisíc odběratelů.

Na kanále Jana Gryce najdete přehledné videonávody, jak pracovat nejen s výše uvedeným Adobe After Effects, ale také se Sony Vegas či Photoshopem. Jak vidno, jeho záběr je skutečně široký. Jak se on sám dostal k práci s videem na profesionální úrovni? Nejen na to jsme se jej zeptali v našem rozhovoru.

Jak ses dostal k práci s videem, motion grafikou a jak dlouho se tím zabýváš?

Videu a jeho úpravou jsem se začal věnovat někdy na začátku střední školy, tj. rok cca 2007. Začínal jsem na úplně jednoduchých záležitostech, jako je tvorba slideshow z fotek (třeba ze školních výletů). Takže jsem poskládal fotky za sebe, zkoušel dělat nějaké rádoby přechody, přidával jsem titulky a hudbu. To vše ze začátku samozřejmě v legendárním Windows Movie Makeru. Ten mi ale po chvíli přestal stačit a já potřeboval více audio/video stop. A tak jsem pátral po různých pokročilejších programech a našel jsem třeba Pinnacle Videospin, Pinnacle Studio, Corel nebo Edius. V každém jsem strávil nějaký čas a postupně se učil pracovat už nejen z fotkami, ale i videem. Víc jsem si hrál se zvukem, obrazovými efekty, titulky atd.

Hodně jsem na střední škole hrál fotbal a na PC Call of Duty 2 a tím pádem jsem také sledoval spousty videí, které zachycovaly hraní her. Tam jsem si všiml daleko lepšího zpracování a použitých efektů, než ty, na něž jsem byl zvyklý. A tak jsem objevil v komentářích nebo titulcích použitých softwarů Sony Vegas a Adobe After Effects.

Vegas jsem začal používat už někdy ve druháku nebo třeťáku a objevil jsem tak díky metodě pokus/omyl spousty věcí, které mi před tím programy nenabízely. V roce 2010 jsem hledal všechno kolem všude zmiňovaných After Effects, protože mě zaujaly hlavně promakané titulky a různá intra,outra a další super animace, které jsem nikdy neměl šanci ve Vegas udělat. A tak se mi tenkrát v notebooku ocitl tento program a od té doby jsem se v něm začal poměrně intenzivně učit.

Vystudoval jsi ohledně této sféry nějakou školu? Jak probíhala ve zkratce tvoje kariéra?

Spousta lidí se vždy diví, když jim na tohle odpovídám. Kupodivu jsem nikdy žádnou školu se zaměřením na grafiku, video nebo celkově práci s PC nestudoval. Ještě zvláštnější je, že jsem studoval něco, co je vlastně úplný opak – Rybářškou školu ve Vodňanech. Všechno jsem se učil sám a z dostupných materiálů na internetu, kterých oproti dnešku nebylo mnoho.

Troufám si říct, že Vegas jsem se naučil díky předchozím zkušenostem z jiných programů a taky díky tomu, že tento program je sám o sobě dost jednoduchý a intuitivní. U After Effects to bylo už složitější, všechno bylo jinak a tam jsem si bez nějakých začátečnických návodů ani nevrznul. Takže jsem si našel články na illusion-pictures.cz a pár českých tutoriálů na bývalém D2 fóru. Následně jsem objevil VideoCopilot, což stále považuju za nejlepší výukovou stránku ohledně AE.

Jak probíhala dál tvoje kariéra a jak ses dostal tam, kde seš nyní?

Postupně jsem se probíjel desítkami tutoriálů (vše již v angličtině samozřejmě) a dělal podle nich různé typy animací, na kterých jsem se naučil základům daného programu. Pak už jsem byl schopný tvořit vlastní věci, aniž bych na to potřeboval návody. Protože tutoriály jsou od toho, abyste se naučili konkrétní techniky a ty pak kombinovaly, používaly při vlastních projektech. To bohužel spousta lidí stále nechápe a nedokáže se přes tuto hranici přenést.

Na začátku vysoké školy jsem si uvědomil, že tu vlastně v ČR není žádný portál nebo YouTube kanál, který by se věnoval výuce programů v češtině, a tak jsem založil někdy v lednu 2011 CZTUTORIALS. Jednoduše jsem si řekl, že něco už umím a sám vím, jak jsou těžké začátky, tak proč to ostatním nepředat a neusnadnit jim trápení. V hlavě jsem měl opravdu jen pár návodů – nakonec jim mám dnes snad přes 300 a spousty dalších jiných poučných videích ze světa grafiky nebo vizuálních efektů. Díky tomuto fungování jsem se samozřejmě dostal více do povědomí veřejnosti a začal jsem např. dělat jednoduchá intra, outra a jiné typy animací pro různé lidi. Všechno to samozřejmě rostlo postupně s dominovým efektem – čím dál víc lidí a také i lepší práce za lepších podmínek.

Vysoké školy jsem nechal v prváku před druhým zkouškovým s myšlenkou, že mě baví už prostě něco jiného a že bych šel zkusit třeba filmovou školu do Zlína. Rychle jsem ale zjistil, že dostat se tam není tak snadné a tak jsem místo toho chodil po brigádách, pracoval v restauraci nebo jsem balil radiátory do krabic.

Uživatelské rozhraní Adobe After Effects je po prvním zapnutí pro neznalého uživatele dost chaotické. Návody Jana Gryce nováčkům začátky usnadňují.Uživatelské rozhraní Adobe After Effects je po prvním zapnutí pro neznalého uživatele dost chaotické. Návody Jana Gryce nováčkům začátky usnadňují.

Stále jsem ale dělal tutoriály a občas pro někoho něco dělal. Díky kanálu jsem také poznal spousty lidí, kteří už se tímto naplno živili. A jeden z nich pracoval v Praze ve studiu ProgressiveFX. Jednou mi napsal, že končí, bere si volno a plánuje pracovat v Londýně a že tedy po něm bude místo v práci volné a že bych mohl zkusit přijít na pohovor. Neuběhl snad týden a já v 6 ráno nevyspaný po noční sedl na vlak do Prahy. To byl konec dubna 2015. Ve studiu proběhl pohovor, na základě kterého jsme se nějak dohodli a já měl 11. května nastoupit. Takže jsem druhý den v pátek ráno přišel za šéfem, řekl, že bych potřeboval ukončit pracovní poměr, v čemž mi díky dobrému vycházení a pracovnímu nasazení z mé strany vyhověl a já ze dne na den skončil s balením radiátorů. Čekalo mě zařízení živnostenského listu, sehnání bydlení a přestěhování z malé vesnice do hlavního města – to vše během ani ne 14 dnů. Dnes to považuju za jedno z nejdůležitějších a nejlepších rozhodnutí, co jsem kdy udělal.

Pro jaké větší či známější společnosti jsi dělal?

Budu to muset trochu rozdělit, protože spoustu jsem toho dělal v době, kdy jsem ještě nebyl v Praze ve studiu, pak právě pod PFX a do toho práce, které jsem dělal jako bokovky mimo studio.

Podívat se můžete na můj web – jangryc.cz, ale nejsou tam téměř žádné práce ze studia.

Do doby, než jsem se přestěhoval, jsem pracoval pro spousty lidí ať už jednotlivce, nebo větší či menší firmy. Z těch větších nebo známějších můžu jmenovat třeba Instaforex Loprais team, Stream.cz, Ben Cristovao, Cavalier,Jirka Král, Pilart s.r.o, Mikbaits, Zakázaný ovoce atd.

V Praze, když jsem stíhal a nebránilo mi to v mé hlavní práci, tak jsem občas dělal melouchy třeba pro Revoltu, Cavaliera, Sazku, Czech Virus, SwagLift nebo rychlejší práce s Martinem Zemánkem z ProStudio2, což byly různé animace pro Rudolfa Jelínka, Budvar, Lopraise a další.

No a ve studiu PFX, kde dělám doteď, už jsem toho dělal opravdu hodně a pro spousty velkých značek, firem, pro které bych jako freelancer na volné noze nikdy pracovat asi nemohl. Zkusím vyjmenovat ty největší: Škoda, T-Mobile, O2, Nestle, Benzina, Budwar, Crestyl, FCA, Chrysler, Fiat, Dodge, RAM, JEEP, Mopar, Mercedes, Penny, Billa, UniCredit bank, Hypotecni banka, Wustenrot, Bohemia energy, Mattoni, Aeromobil, Vitana, Zaplo.cz,VICO, QUBIX, Unipetrol, Jagermaister, Staropramen atd.

Ze speciálních projektů to pak může být třeba Kickstarter projekt XTND nebo stop motion pohádka Vánoční balada.

A z filmů je to Armed Response, Hurvínek a kouzelné muzeum nebo Bikeři.

Mezi nejrozšířenější aplikace patří Adobe After Effects a Sony Vegas. Hodnotíš jeden z nich jako kvalitnější?

Nejrozšířenější bych to asi nedovolil nazvat, ale určitě jsou to spolu s Adobe Premiere dva velmi často používané softwary u mladších generací, kteří vstupují do světa videa, grafiky a jsou to především oblíbené nástroje pro tvorbu videa na YouTube.

After Effects nemá ve své kategorii rovného konkurenta (Apple Motion nebo HitFilm nepočítám, to jsou jen náhražky). Takže pokud chcete dělat animovanou grafiku a začít s vizuálními efekty, jsou „Aftery“ jasnou volbou.

Vegas je, jak jsem se zmínil, velice oblíbený a to hlavně pro svoji jednoduchost. Má ale více konkurentů a to je již jmenovaná Premiera či Final Cut na MacOs. Objektivně je ale třeba říct, že oba dva jsou oproti Vegasu o třídu jinde.

A se týče hodnocení – neustále to řešíme na streamech. After Effects a Vegas nelze srovnávat. Jsou to zcela odlišné programy a každý z nich je určen pro jiné účely. Vegas je na střih a úpravu videa a zvuku, kdežto After Effects jsou pro pohyblivou grafiku, animace, vizuální efekty a kompoziting. Ano, v obou programech jdou dělat totožné věci (střihat, pracovat se zvukem, přidávat titulky, barvit obraz a dělat různé efekty). Rozdíl je však ten, jak rychle tyhle věci v tom programu dokážete dělat a zda je na to uzpůsoben. V Afterech prostě logicky nebudete stříhat hodinový film (ale jde to, známý v AE dělal třeba celé svatby, než přešel na Premieru), protože víte, že ve střihovém programu to uděláte rychleji a přehledněji. Stejně jako ve Vegasu nebude vytvářet intro nebo složité animace, protože na to prostě není uzpůsoben, i když to v něm částečně jde.

Takže hodnocení je takové, že tyto programy máte využívat oba podle toho, co zrovna děláte. Střih řešte ve střižně a grafiku dělejte v Afterech. Není problém pracovat s hotovým střihem v After Effects a přidávat do něj už jen efekty/grafiku, stejně tak jako není problém vyexportovat hotovu grafiku pro Vegas. Osobně díky tomu, že v práci Vegas nemáme a Premiera mi prostě nikdy nesedla, dělám vše už kompletně v AE, kde je vše daleko chytřeji vymyšlené. Sony Vegas využívám jen pro tvorbu zvuku.

Vzhledem k tomu, že rozsah tohoto rozhovoru nám mírně přerostl přes hlavu, rozhodli jsme se jej trochu netradičně rozdělit na dvě části. Ta druhá se objeví již brzy.

Článek Jan Gryc - Rozhovor o grafice, kanále CZTutorials a mnohém dalším (1. část) byl publikován 8. ledna 2018 v 05.00 v rubrice Programy a Rozhovory. Autorem článku je Daniel Hlas. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...