Jan Gryc - Rozhovor o grafice, kanále CZTutorials a mnohém dalším (2. část)
Sponzorované odkazy
Jméno Jan Gryc vám možná na první dobrou nic neřekne. Přitom minimálně s hlasem člověka, který je jeho nositelem, jste již určitě přišli do styku, zejména pokud se zajímáte o tvorbu videí prostřednictvím profesionálních nástrojů, jako je například Adobe After Effects. Je totiž autorem oblíbeného českého kanálu CZTutorials na YouTube, který má k dnešnímu dni bezmála třicet tisíc odběratelů.
Na kanále Jana Gryce najdete přehledné videonávody, jak pracovat nejen s výše uvedeným Adobe After Effects, ale také se Sony Vegas či Photoshopem. Jak vidno, jeho záběr je skutečně široký. Jak se on sám dostal k práci s videem na profesionální úrovni? Nejen na to jsme se jej zeptali v našem rozhovoru.
První část našeho obsáhlého rozhovoru si můžete přečíst zde.
Je v tomhle oboru potřeba talent nebo stačí tvrdá práce?
Myslím, že je to kombinace obojího. Ale větší roli podle mě hraje ta tvrdá práce a to zejména ze začátku, kdy se učíte softwaru porozumět. Jednoduše, čím víc u toho prosedíte, tím rychleji vše pochopíte a naučíte se to. O talentu to moc není. Řekl bych, že tuto práci může dělat kdokoliv v jakékoliv věku. Je to spíš o citu pro některé druhy grafiky. Ale to jde vše postupem času vytrénovat a vyzrajete to i s přibývajícím věkem/praxí.
Tvrdá práce je pak určitě třeba na náročných projektech, kdy pracujete klidně i 15 hodin denně, 4 víkendy po sobě. (smích)
Platí, že komu jde statická grafika, rychleji se učí videografiku?
Bohužel já statickou grafikou moc neprošel. Snad jako jediný motion grafik neovládám Photoshop a Illustrator (protože to, co jsem vždycky potřeboval, jsem dokázal udělat v AE) a tak jsou pro mě tyhle dva softwary zbytečný. Dělat statickou tvorbu a rozhýbat něco není úplně to samé. Keyframy sice vytvoří každý, ale jak pak ta animace má vypadat, posoudit zda to má být rychlejší, plynulejší, to už chce nějaký cit. Navíc ve statické grafice jste nikdy neřešil problémy, které v motion grafice nebo compositingu vzniknou a to spoustě lidem může dělat problémy. Např. udělat plakát, kde seženete různé materiály, stocky a přidáte, co se vám zachce je poměrně easy, ale udělejte to samé v pohybu a tak aby to fungovalo a mělo to odpovídající kvalitu, když se vše má hýbat.
Ukazuje se v poslední době nějaký trend v oblasti videografiky?
Jediné co neustálé vnímám je přítomnost VR – virtuální reality. Osobně se o tohle vůbec nezajímám a nepřijde mi to jako něco, co bych pro to, co dělám chtěl nebo musel umět. Někdo tím naopak žije a nedělá už nic jiného…
Může se touto profesí dnes člověk uživit? Jak vyrovnaná je nabídka a poptávka?
Určitě ano. Je to téma, které jsem řešil ve svém prvním podcastu na YouTube.
Práce je stále dost a řekl bych, že ji stále přibývá. Nicméně ale taky za poslední roky přibývá lidí, co se o to zajímají, takže je také hodně konkurence.
Pracovat můžete pro začátek pro známé. Spousta lidí také určitě zná, že dělali zakázky zdarma jen kvůli referencím. Pak se pomocí kontaktů můžete dostat k lepší práci, pak třeba do studia a za rok lze pracovat třeba na filmu, seriálech a nebo velkých reklamách a jistě všichni vidíte, kolik dnes existuje seriálů, kolik se točí filmů ročně nebo denně vidíte reklam na internetu či v TV. Jen některé profese jsou třeba více vyhledávané (FX simulace, kompozitor, 3D generalista) oproti jiným, protože jich je stále nedostatek.
Znám případy, kdy třeba člověk během pár let od té doby, co opustil Čechy, pracoval třeba na Captain America 2, Thor 2, Avengers 2, Iron Man 3, Jurském světě nebo kluka ze Slovenska, který šel ze školy rovnou do londýnského studia jako 3Dčkař a leadoval tam jednu VFX sekvenci pro poslední Piráty z Karibiku.
Práce je prostě pořád dost a je to jen o tom jak moc ji chcete dělat :)
Je pro člověka výhodnější pracovat pod nějakou společností, nebo brát vlastní zakázky?
Tuto otázku jsem řešil také ve svém hodinovém podcastu. Pro více info si jej určitě poslechněte. Vysvětluji to tam poměrně podrobně…
Ve zkratce: obě možnost mají své pro a proti. Práce ve studiu je pohodlnější, nestaráte se sháněním práce, hardware, software. Jako freelancer se musíte o vše starat sám, hodně se otáčet a vaše budoucnost a výdělky jsou jen čistě na Vás…jste ale svým pánem. Nejlepší to má freelancer, kterého si najímá studio. To pak člověk dělá doma, ale o shánění práce se nestará…
Je častý problém, že zákazník nedá přesné zadání, ale výsledné práce pak odmítá?
Tohle se podle mě děje v té amatérské sféře, nebo respektive u menších zakázek, menších firem. Z mé zkušenosti ze studia, kde děláme pro velké značky, vím, že tyhle zakázky jdou přes další článek – agentury, produkce atd. Tzn. že je klient, pak agentura nebo produkce a pak terpve my. Klient zadá agentuře nějakou poptávku a ideu. Ta vymyslí koncept a kompletní řešení zakázky, sežene studio a zajistí prostě celkově výrobu dané reklamy. Klientovi pak odpadá veškerý stres a dostává jen info o progressu a dostaví se na finální prezentace a schvalování. Navíc před vlastní výrobou to daná agentura nebo produkce otočí (schválí) s klientem a pak jde teprve za námi. Takže my už defakto děláme hotovou věc, předem domluvenou.
V případě, že nastanou změny ze strany klienta nebo jiného článku, tak to už není náš problém a neneseme za to odpovědnost a když se to má třeba předělat od základu nebo vytvořit něco co nebylo ve smlouvě, rozpočtu, tak se strany musí začít domlouvat o novém zadání a navýšení rozpočtu. A tyto situace samozřejmě nastávají dnes a denně a občas jsou komentáře nebo požadavky klientů, produkce/agentury fakt mimo. Oni si to tiž myslí, že všechno je hned a na jeden klik a že za jejich směšný rozpočet uděláme Transformers nebo Revenanta. :) A vůbec nejlepší to je třeba v případě velkých ryb, jako třeba práce pro Škodovku nebo T-Mobile. Tam jsou ty mezi články mezi klientem a námi třeba dva – agentura i produkce. Takže my pošlem nějaký výstup agentuře, ta musi schválit, poslat na produkci, ti zase na klienta a pak celé kolo zpátky. Někdy se pak také stane, že se ty články mezi sebou vůbec neshodují, protože 100 lidí = 100 chutí a nebo třeba klient vidí tu práci až na finální prezentaci, den před odevzdáním na vysílačky do TV…To se pak težko něco předělává…
Takhle to chodí tedy v těch větších zakázkách. Když děláte ale práci, kterou vám zadala firma, se kterou děláte poprvé, řekla, že chce to a tamto a že máte volnou ruku, tak pak snadno vznikají tyto nedorozumění, neproplacené faktury, soudy atd. Oni totiž tomu ty firmy často vůbec nerozumí a od toho jsou ty reklamní agentury a kreativci, kteří by jim měli vysvětlit, co se dá udělat a za jakých podmínek (v řadě případů jsou ale i tito našeptáváči úplně mimo mísu). Bohužel ale tyhle služby si malé firmy třeba nemůžou dovolit a tak to řeší na vlastní triko támhle s Pepou, co to prej umí :)
Lze tuto profesi provádět samostatně, nebo je potřeba celý tým?
Tato otázka defakto navazuje na část, kdy jsme řešili, zda je lepší dělat jako samostatná jednotka = freelancer = člověk na volné noze nebo pracovat ve studiu, kde se často jedná o týmovou práci. Nelze ale přesně tyto dvě možnosti přesně škatulkovat. Protože jako freelancer se můžete dostat k zakázce, na kterou sami nebude stačit nebo prostě jak se říká, každej neumí všechno. A tak budete kooperovat s dalšími tvůrci třeba na dálku (jeden udělá např. 3D model, další člověk vám na něj udělá rig a zanimuje ho a vy už třeba řešíte jen materiály, světlo, render a výsledek, který uvidí klient). Stejně tak grafik pracující ve studiu můžu mít projekt, který udělá celý sám nebo bude pracovat na projektu v 15 členném teamu.
Odpověď tedy zní, že tuto práci lze dělat zcela samostatně ale taky v teamu. Určitě je pak dobré zmínit, že existují ještě tzv. „generalisti“. To jsou lidi, kteří jsou schopni vyřešit celou zakázku sami. A nebavíme se tady teď o nějaké logo animaci nebo plakátu na diskotéku. Může sem spadat třeba celý reklamní spot, architektonická vizualizace nebo kompletní 3D animovaná práce. U takové komplexní zakázky je pak generalista schopen udělat všechno od modelu, přes animace, textury, svícení až po rendering a následný 2D postprodukční proces a do toho samozřejmě neustále komunikuje s klientem.
Můžeš nám prozradit, v jakých firmách se lze u nás ucházet o práci?
V naší republice je drtivá většina filmového a reklamního průmyslu soustředěná v Praze. Samozřejmě po celé republice funguje spousta menších reklamek, ministudií o pár lidech nebo mraky freelancerů.
V Brně např. sídlí MotionHouse, který se za mě stal jednoznačně leaderem v animovaných explainer videí u nás v ČR. Zlín pak nabízi třeba IS Produkci, kteří dělají spousty reklam a jiných projektů.
V Praze je těch studií dnes opravdu hodně. Největší a nejznámější je samozřejmě UPP, kteří už mají za sebou filmy jako Red tails, 2012, Salt, Point Break, Muž na laně, Velká čínská zeď, Wonder Woman nebo Blade Runner 2049. Samozřejmě UPP má i reklamní oddělení. Druhým největším studiem jak pak PFX (ProgressiveFX), kde pracuji. Děláme jak reklamu, tak film ,seriály, printy a nyní kompletní fullservice, protože jsme se spojili s barandovským CinePostem a Qubixem (mobilní aplikace). Další velký postproduční house je R.U.R. Od nich můžete znát spousty reklam pro Škodovku a chytrou síť O2 a měli na starost třeba úspěšný film v Anděl Páně 2. Další studia jsou pak třeba MagicLab, SPOON, Silencio, Kredenc, DazzlePictures, Dpost, Department nebo vyloženě motion design studio – OFICINA.
Existují u nás, případně v zahraničí nějaké školy tento obor a má cenu takovou školu studovat?
Pár škol tu u náš v ČR a SK je. A určitě jich tu je víc než před pár lety a myslím, že jich bude jen přibývat. Multimedialní komunikace se dostala hodně rychle mezi mladé ročníky a opět zmiňovaný YouTube a jiné sociální sítě udělaly svoje. Nerad bych tu psal o středních školách, protože tam se toho opravdu moc nedozvíte. Jak to tak bývá, to nejlepší sa řadí až do 3. a 4. ročníku studia, takže první dva roky do programů často ani nezavítáte. Pokud ale nemáte jiný plán do budocna, nebo školu, kterou si vybrat, tak klidně na střední se zaměřením na grafiku, multimedia běžte. Po pravdě Vám ale řeknu, že se naučíte samostatným studiem doma/z internetu 10× víc, než vám dají 4 roky střední školy. Na střední se ale prostě musí, že jo :)
U vysokých nebo vyšších škol už je ta úroveň daleko lepší. Protože už se počítá stím ,že něco víte a máte opravdu o tento obor zájem. Dostat se na takové školy ale není v mnoha případech úplně jednoduché. Berou se jen vážní zájemci a jen ti nejlepší, kteří projdou talentovou zkouškou. Pamatuju si, že v případě Baťovky ve Zlíně brali třeba jen pár lidí na obor (7 na střih, 8 na 3Dcko, 5 na režii atd). A dostat se do takové elity už není uplně jednoduché a musíte opravdu něco umět. Velkým problém a pro mě jeden z nepochopitelných příjmacích kriterií byla kresba, což sposuta lidí neovládá a přitom to k tomu co by chtěli dělat vůbec nepotřebují. Poměrně čerstvě je ve Zlíně takové otevřen obor přímo pro vizuální efekty, kde myslím učí samotný Boris Másník, legenda české filmové trikařiny, který také zároveň pracuje v největší české trikové společnosti zabývající se filmem – UPP. A za zmínku stojí také určitě FAMO v Písku a vím ještě o jedné poměrně dobré vysoké škole na Slovensku. Takže možnosti tu určitě jsou. Je tedy spíš na Vás, jestli strávíte 4 – 9 let někde na škole a nebo budete doma po večerech sjíždět tutorialy, zaplatíte se nějaký intezivní kurz a hned třeba po střední se tím začnete živit.
Co bys poradil mladým nebo začínajícím grafikům?
Nebát se angličtiny! Určitě začít co nejdřív pokud to někoho baví. Ač je práce hodně, tak konkurence neustále přibývá protože povědomí o této práci rychle roste. Zaměřit se na konkrétní obor grafiky, vybrat si k ní vhodný a lukrativní software a tuto činnost pilovat k dokonalosti. Nezůstávat na místě a neustále se zdokonalovat ve svém oboru, případně si rozšiřovat znalosti v jiném softwaru. Kdo dnes zamrzne, může snadno přijít o přísun dobré práce. Choďtě na akce, které se každoročně u nás konají – SPLASH a MOUVO. Seznamte se s komunitou a lidmi z oboru…mohou Vám poradit a to nejdůležitější – v budoucnu sehnat i práci ! :)
Článek Jan Gryc - Rozhovor o grafice, kanále CZTutorials a mnohém dalším (2. část) byl publikován 5. března 2018 v 05.00 v rubrice Programy a Rozhovory. Autorem článku je Daniel Hlas. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Žhavý rozhovor s Anonymous 15.03.2012 05.00
- Rozhovor se serverem Webshare.cz 13.05.2013 05.00
- Shipito.cz - rozhovor s Johnem Vaňharou 04.04.2008 20.00
- Jana Vitoušková: rozhovor s čerstvou Miss IT 10.07.2013 05.00
- Rozhovor s Lenkou Vanšurovou, talentovanou grafičkou a webdesignérkou 12.04.2013 05.00
Top 10
- Kontrola pravopisu - Jak účinně opravovat texty?
- Lidé.cz
- Převody jednotek
- Těžba kryptoměn je šikovný způsob, jak si vydělat zajímavé peníze
- Karaoke - Texty písní ke stažení zdarma
- Raspberry Pi – průvodce výběrem nejlepšího modelu
- Prožijte léto s pánskými botami z Robelshoes
- Držte krok s dobou: Jaké (ne)výhody přináší digitalizace dokumentů?
- Pronájem virtuálních serverů: Jaké jsou jejich výhody a nevýhody?
- Smajlíci
Tagy
Pravopis digitalizace kryptoměny Google MP3 karaoke chat, komunikace integrační software umělá inteligence Office
Doporučujeme
Máte tiskárnu? Ať již jste firma či spotřebitel, vyzkoušejte naše tonery ve slevě. Tonery a náplně do tiskáren HP máme za bezkonkurenční ceny.