Jak správně psát email - zásady a chyby

Tagy:  Pravidla emailové komunikace, napište email správně, jak na email, jak psát správně email, jak na přílohy, e-mail, mail, elektronická pošta, pošta, zásady psaní emailů

Sponzorované odkazy

Jak správně psát email - zásady a chyby

V dnešní digitalizované době probíhá stále více komunikace prostřednictvím internetu. Pro psaní si s přáteli, rodinou či známými zde máme sociální sítě jako Facebook nebo Google+ nebo oblíbené kecálky (ICQ, Skype). Jak ale jednat na profesionálnější či oficiálnější úrovni? Přece skrze emaily. Jak ale vlastně napsat správně email, abychom se neshodili již samotnou strukturou či oslovením?

Proč umět správně psát email?

Představme si, že budeme žádat o místo v zaměstnání, kde se samozřejmě bude hlásit spousta dalších zájemců. Nač si tedy zbytečně uškodit hned v začátku. Dle průzkumu počítačové školy Gopas není celá řada chyb vůbec žádnou výjimkou. Stop nesrozumitelnosti, nesprávnosti a nevědomosti. Až příště stiskneme tlačítko odeslat, budeme si jistí, že náš email je naprosto korektní. Pusťme se tedy do představení pěti hlavních pravidel.

1. Předmět

Jakmile příjemce obdrží email, nejvýraznějším objektem, kterého si jako první všimne je právě předmět. A přesto stále řada uživatelů tuto kolonku ignoruje a podceňuje. Správný email by tedy měl mít stručný a jasně vypovídající charakter, který uživateli shrne, čeho se daný email vlastně týká.

2. Pozdrav, oslovení, struktura

Email by měl vždy začít patřičným pozdravem a nejlépe také oslovením. Například: ,,Dobrý den, pane Nováku, ". Lze sice využít bližší určení denní doby jako „Dobrý večer,“ nebo „Dobré ráno,“, nezapomínejme ale, že nikdy nevíme, kdy si druhá osoba email vlastně přečte. Běžně se pak stává, že email odeslaný večer, si člověk přečte brzy ráno, kdy je zvláštní číst „Dobrý večer“. Důležité také je správně skloňovat oslovení a je špatně napsat „Dobrý den, pane Novák“. Znělo by to nepřirozeně a člověk si pak může pomyslet, že takový email mohl překládat nějaký robot a bude se tedy jednat o spam.

Příklad správného třídění odstavcůPříklad správného třídění odstavců

Při delších emailech je také dobré vytvářet odstavce. Ty jednoduše rozdělují dlouhý text na logické celky, ve kterých se pak uživatel snáze orientuje. První odstavec tak může sloužit ke shrnutí posledních událostí, druhý odstavec k projednání určité věci a třetí zase k vyjádření k úplně jiné věci.

3. Tón, emoce, smajlíci

Zatímco je v běžné většinou řeči patrné, co chceme daným sdělením vyjádřit, v emailu to již tak jasné není. Důvodem je absence našich gest, postojů, výrazů a také tónu hlasu, který je velmi důležitý. Dobré tedy je předejít některým jazykovým prvkům, které jsou na znění tónu založeny, jako může být třeba ironie. Emaily vždy sloužily k jasnému a racionálnímu sdělení a není příliš vhodné, používat vtipy nebo projevovat emoce pomocí smajlíků (pokud danou osobu neznáme opravdu dobře).

4. Chyby

Přestože všechny emailové schránky dnes podtrhují nebo přímo opravují chyby, stále nejsou a dlouho také nebudou zcela bezchybné. Není tak radno si email po sobě ještě alespoň jednou nepřečíst. Pokud v emailu chybí znaménka, neodpovídají pády slov nebo nedej bože obsahuje pravopisné chyby, vypadá to velmi neprofesionálně.

5. Přílohy

Při zasílání větších souborů, než je 1 MB je rozumné soubor buďto zabalit nebo rovnou využít některé z externích úložišť a do samotného emailu vložit pouze odkaz. Emaily nejsou určené pro zasílání větších souborů a mnoho emailových schránek větší soubory nežli 10MB vůbec neodešle. Jindy je zase načítá poměrně dlouhou dobu nebo mohou být zařazeny do spamu.

Shrnutí

Nyní si můžete být v emailové komunikaci naprosto jistí. Vaše emaily budou přehledné, dobře čitelné a zcela podle zásad. E-maily jsou zkrátka vynikajícím nástrojem, který najde své uplatnění i v dnešní době chatů a nejrůznějších messengerů.

Článek Jak správně psát email - zásady a chyby byl publikován 26. října 2012 v 05.00 v rubrice Návody. Autorem článku je Daniel Hlas. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...